14. april 2012

Hallerne af Josefine Klougart

Bogklubben læste Hallerne af Josefine Klougart i februar måned. Jeg var meget spændt på at læse bogen, da jeg var meget begejstret for Josefine Klougarts første bog Stigninger og Fald.

Jeg havde hørt lidt om Hallerne på forhånd, så jeg vidste at Hallerne og Stigninger og Fald er meget forskellige. Hvor Stigninger og fald fortæller små barndomsanekdoter og er enkel at læse, handler Hallerne om et pars forhold. Jeg havde svært ved at blive fanget af bogen, da jeg havde svært ved at finde hoved og hale i handlingen i Hallerne, og hvad der egentligt skete.

Samtidig er bogen meget barsk. Josefine Klougart ligger ikke fingre imellem, når hun beskriver hvor manden og kvindens forhold er til hinanden, og hvordan især manden behandler kvinden både fysisk og psykisk. 

Jeg har det bedst med bøger, hvor det er rimelig klart, hvad der sker, så jeg var ikke glad for Hallerne, hvor det ind imellem var meget uklart, hvad der egenligt foregik.

Til gengæld holder jeg meget af Josefine Klougart's sprog. Hun er så god til at bruge det danske sprog på en smuk og kreativ måde. Rent sprogligt nød jeg at læse bogen. Josefine skabte mange billeder i mit hoved undervejs i bogen, både meget barske billeder af et voldeligt parforhold og smukke billeder af omgivelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar