28. februar 2012

Madudfordringen i februar: Kokos

Jeg deltager i Frk. kræsens madudfordring eller bon appetit, som hun så fint kalder det. I februar måned er udfordringen kokos.

Min første tanke om kokos er enten kokosmælk eller kokosmel. Jeg valgte kokosmælken, og jeg lavede en omgang spinat i kokos.



Retten er hurtig at lave, og den smager skønt af den bløde spinat, gode krydderier og den søde kokosmælk. Det er en af mine yndlingsretter for tiden. Jeg har ofte lavet den, når jeg har brugt frisk spinat til noget og har haft en rest. Så mængden af spinat varierer fra gang til gang.


Opskriften er fra Suveræne Successer - jeg har omregnet til 2 personer

200 g frisk spinat
150 g løg
2 fed hvidløg
1 rød chili uden kerner
1 spsk olie
1 spsk fintrevet ingefær
1 kanelstang
2 hele nelliker
3 laurbærblade
reven muskatnød
1 lille dåse kokosmælk
1 tsk sukker
1 spsk lime- eller citronsaft
salt

Hak løg, hvidløg og chili og steg det i olien i få minutter. Tilsæt resten af krydderierne og steg videre nogle minutter under omrøring.
Tilsæt kokosmælk og lad blandingen småkoge under låg i ca en halv time.
Gør spinaten klar imens; fjern de grove stilke og skyl spinaten flere gange i rent vand.
Tilsæt spinat og sukker og varm igennem.
Tilsæt limesaft og smag retten til.
Server retten med ris og som tilbehør til fx kylling eller fisk.

3 kommentarer:

  1. Nøj! Det kunne jeg godt spise det der - det lyder som en rigtig skøn hverdagsret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig lækker hverdagsret, hurtig at lave og fuld af smag.

      Slet
  2. Mmm... det ser lækkert og nemt ud... Den ret må jeg vist prøve!

    SvarSlet