8. december 2011

Pebernødder

Jeg har bagt en portion pebernødder. Der er første gang i mange år, jeg har bagt pebernødder. Jeg var overrasket over, hvor let det var. Så vil du bage noget nemt til jul, så er disse pebernødder meget nemme at gå til.



Pebernødderne blev dobbeltstørre af, hvad min hensigt var, så jeg skulle nok have fulgt opskriften med 1 cm dej pr pebernød.



De smager rigtig godt, dem kan jeg godt blive forfalden til.


Opskriften er fra Amo's store julebagebog, og er egentligt på peberkager til udstikning og pynt. Og det er sjovt at kalde en småkage for en peberkage, når der ikke engang er peber i.



Opskrift på 2 - 3 plader pebernødder:
250 g mel
65 g smør
100 g brun farin
85 g sirup
1 æg
½ tsk hjortetakssalt
½ tsk kardemomme
½ tsk stødt kanel
½ tsk stødte nelliker

Sigt mel sammen med hjortetakssalt
Ælt alle ingredienser sammen til en ensartet dej.
Køl evt dejen en times tid, så den er nemmere at arbejde med
Tril dejen i pølser med 1 cm i diameter og skær med dem i 1 cm tykke skiver

Bages 8 minutter ved 180 grader i varmluft ovn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar