10. december 2011

Brunkager

Lige så længe jeg kan huske, har jeg bagt brunkager op til jul. Da jeg var barn hjalp mine søskende og jeg min mor med at bage brunkager. Vi stak en masse forskellige figurer ud i en udrullet dej. Som jeg husker det, brugte min mor en del tid på at hjælpe med at rulle dejen ud, smutte mandler og flytte småkager over til bagepladen. Noget som jeg selv må klare nu.



Og siden, da min søster og jeg begge boede i København, begyndte vi at bage brunkager sammen op til jul. I år var jeg alene om bagetjansen, men om få år så kan min datter være med.



Opskriften er selvfølgelig den, som min mor bruger, og hun vist har den fået af sin mor.





Opskriften til mange mange brunkager - jeg lavede en halv portion og havde syv plader.

250 g margarine
500 g sirup
150 g sukker
2 brev brunkagekrydderi
1 brev potaske
ca. 1 kg mel

Sukker, margarine og sirup smeltes i en gryde ved middel varme, lad det køle lidt. Potaske kommes i, så det bruser op. Afkøles. Krydderi og mel æltes i, til det bliver til en fast dej.
Dejen skal stå koldt til næste dag.
Dejen rulles ud og stikkes ud i figurer.
Kagerne skal bage 6-8 minutter ved 175 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar