6. december 2011

Åsne Seierstad: Englen i Groznjy

Til bogklubben skulle vi denne gang læse Englen i Groznjy af Åsne Seristad. Vi har også læst 101 dag og Boghandleren i Kabul i bogklubben, så Åsne Seierstad er vist den forfatter vi har læst flest gange i bogklubben.

Jeg glædede mig til at læse Englen i Grozny, da jeg synes, de to andre bøger var meget spændende at læse.

Englen i Groznjy handler om krigen i Tjetenien. Midt i 1990'erne er Åsne Seierstad freelancejournalist i Moskva, og hun rejser til Tjeteninen for at dække krigen og finde ud af, hvad der er op og ned i krigen og hvad krigen gør ved både tjejerne og de russiske soldater. I 2006 rejser Åsne tilbage til Tjetjenien for at følge op på de personer, hun havde talt med tilbage i 1990'erne. Åsne må rejse illegalt ind i Tjetjenien for at lave disse besøg, da journalister kun må komme ind i Tjetjenien efter aftale med den tjetjeniske regering. Åsne er også på et officielt besøg i Tjetjenien, hvor hun kun ser de ting, som regeringen vil vise omverdenen.

Bogen var lidt svær at komme i gang med. Det tog lidt tid før den fængende. Den samme oplevelse havde jeg med 101 dag, så jeg var ikke overrasket over det. Bogen bliver bedre og bedre, jo længere jeg kom i den. Skæberne som Åsne beskriver er så tragiske, både krigerne i Tjetjenien, de russsike soldater og alle de uskyldige tabere i krigen børn og familier, der mister medlemmer.

Englen i Groznjy er en kvinde, der hjælper forældreløse børn. Fortællingen om disse børn fylder en del i bogen, og det er smertende at læse om børnenes oplevelser og deres vej tilbage til livet. Åsne har også besøgt mange familier, hvor "statspolitiet" kommer og henter familiemedlemmer, da de er mistænkt for at være krigere eller have kendskab til krigere. Mange af dem, der bliver hentet kommer aldrig hjem igen.

Jeg kan godt huske krigen i Tjetjenien, men jeg kunne ikke huske, at det rent faktisk var helt tilbage til 1990'erne, at den russiske invasion startede. Jeg troede det var senere. Til gengæld kan jeg tydeligt huske episoden med skole nr. 1 i Beslan og gidseltagningen i Moskva teater.

Bogen var rigtig spændende, og den gav et godt indblik i den tjetjeneske historie og hvad de har været igennem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar