9. november 2011

Harper Lee: Dræb ikke en sangfulg

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee er november måneds bog til bogklubben. For noget tid siden læste jeg en god anmeldelse af bogen et sted i blogland og siden har jeg haft lyst til at læse, så jeg var ikke i tvivl om, hvad jeg ville stemme på, da den blev foreslået til bogklubben.

Og mine høje forventinger til bogen blev indfriet på smukkeste vis. Bogen er noget af det fineste, jeg længe har læst.

Vi er i en lille by i Alabama i 1930'erne. Hovedpersonen er den 7-årige pige Spejder, der er fortæller i hele bogen. Spejder bor sammen med sin storebror Jem, deres far samt deres kokkepige, der er neger. Børnenes far er sagfører, og han får en sag, hvor han skal være forsvarer for manden Tom, der er neger. De to børn oplever på egen krop, hvordan mange af de andre hvide i byen er modstandre af, at deres far er forsvarer for Tom.

Jeg vil ikke gå mere ind i handlingen, da der også skal være noget til nye læsere. Jeg vil derimod skrive lidt om stemningen i bogen, der er så god og ferieagtig. Handlingen er beskrevet på en stille og rolig måde, og da det er Spejder selv, der fortæller får man som læser alle hendes mange tanker og overvejelser, om alle de ting, der sker. Og det er rigtig interessant at få hendes vinkel på sagerne.

Bogen er smuk og medrivende, og den får mine varmeste anbefalinger.

4 kommentarer:

  1. Enig - det er en fantastisk bog - en af årets rigtig positive overraskelser :-)

    SvarSlet
  2. En anden amerikansk high school klassiker er catcher in the rye. den læser jeg nu og er meget glad den. prøv den - også 1. personsfortæller.

    SvarSlet
  3. Piskeriset: Jeg tror faktisk, det var din anmeldelse af bogen, der gjorde mig interesseret i bogen.

    Anonym: Jeg læste catcher in the rye sidste år, det er også en god bog.

    SvarSlet
  4. Det er det nemlig. Og jeg glemte vist at signere min besked. Jeg hedder Stig. Og jeg må ærlig indrømme - her hvor jeg er kommet lidt længere i Catcher in the Rye - at hovedpersonen går mig lidt på nerverne. Han snakker simpelthen så grimt om sine medmennesker. Nå, nok om det.

    Tak for god blog - jeg læser med fornøjelse dine bogposts.

    SvarSlet