11. oktober 2011

Jane Austen: Pride and Prejudice

Til bogudfordringen i september måned læste jeg Jane Austens Pride and Prejudice på orginalsprog. Jeg har læst bogen tidligere på dansk og set både BBC's miniserie og filmen, så handlingen havde jeg ret godt styr på på forhånd.

Kort fortalt så handler Pride and Prejudice om familien Bennet, der har fem døtre, de skal have gift bort. En rig gentleman Mr. Bingly flytter til egnen, og Mrs Bennet håber at få en af døtre afsat til Mr. Bingly. Mr. Darcy er en nær ven til Mr. Bingly, og den næstældste datter Elizabeth Bennet får et sært had-kærlighedsforhold til Mr. Darcy. Dette forhold er bogens omdrejningspunkt.

Og det viste sig at være godt, at jeg kendte til handlingen på forhånd, da bogen er svær at læse på engelsk. Det krævede min holde koncentration at læse bogen, for at jeg ikke gik glip af noget i bogen. Da jeg så BBC's miniserie bagefter, jeg havde læst bogen, gik det op for mig, at jeg fuldstændig havde misset en af de vigtigste handlinger i bogen nemlig Mr. Darcys første frieri.

Jeg holder meget af bogen, fortællingen og især de rappe replikker. Mrs Bennet er så sjov, og hun var kun sjovere i den engelske version fremfor den danske oversættelse. Og Mr. Bennets behandling af sin kone er også rigtig sjov.

Det var rigtig godt at læse bogen på engelsk, men bogen er ikke velegnet til at læse, mens jeg er på barsel, da den kræver fuld opmærksomhed og man skal ikke være træt imens.

1 kommentar:

  1. Jeg gik selv i gang med Pride and Prejustice i foråret og jeg måtte simpelthen opgive at læse den på engelsk, den var alt for tung at komme igennem på den ene måned.

    Så jeg er glad for at læse, at jeg ikke er ene om at finde den tung at komme igennem.

    SvarSlet