26. juni 2011

Rejer med myntechili og appelsinsauce - færdig

Jeg har lavet endnu en dejlig wokret, denne gang med tigerrejer. Kogekogen bag opskriften er igen Wok-kogebogen af Wendy Sweetser, som jeg finder masser af inspiration i for tiden. Det er meget typisk for mig, at jeg bruger en eller to kogrbøger meget i en periode, også er de glemt i et halvt års tid, også kommer de frem i lyset igen.

Denne ret var farverig og fuld af smag af krydderurter, grønsager og rejer. 


2 personer

1 bundt friske koriander
2 fed hvidløg
1 tsk ingefær
3 spsk olie
350 g store rå pillede tigerrejer
1,5 dl appelsinjuice
2 spsk soja
1 tsk majsmel
1 rød chili uden kerner og i tynde skiver
1 spsk hakket frisk mynte
100 g grønne bønner
150 g champignon
5 cherrytomater

Fjern evt grove stilke fra korianderne. Kom koriander, hvidløg, ingefær og en spsk af olien i en minihakker og blend til en jævn marinade. Spred marinaden ud over rejerne og mariner dem i en time i køleskabet.
Bland appelsinsaft, soja og majsmel i en lille skål til det er jævnt. Rør chili og hakket mynte i. Sæt til side.
Opvarm resten af olien i en wok, tilsæt de grønne bønner og champignon og lynsteg i 3 minutter. Tilsæt rejer og marinade og lynsteg i 2 minutter. Tilsæt cherrytomater og lynsteg yderligere et minut eller til rejerne er lyserøde.
Hæld appelsinblandingen over retten og rør til det tykner. Lad det simre i et halvt minut og server straks med ris.

2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig lækkert ud. Det tror jeg at jeg skal prøve at lave, dog uden korianderne :P

    SvarSlet
  2. Tak :)
    Mon ikke du kan finde en anden krydderurt at komme i stedet for koriander.

    SvarSlet