22. juni 2011

Kashmir Lam

Dejlige gryderetter kan jeg aldrig få nok af. Forleden afprøvede jeg en dejlig ret med karry og lam. Opskriften er fra kogebogen Wok. Der er mange wok-retter i kogebogen, men også så meget andet end de normale hurtigt lavede wokretter.
Kashmir Lam er en af de retter, der skal koge i længere tid, og som jeg lavede i en almindelig gryde fremfor wok.
Det bedste med sådan en lammeret er næsten duften af den skønne friske koriander, der skal drysses på til sidst.

Kashmir Lam

4 personer
2 spsk olie
500 g lammekød i tern
2 rødløg i tern
1 kartoffel i tern - der skal bruges en sød kartoffel, men det kunne jeg ikke finde, så jeg brugte en halv bagekartoffel i stedet
2 spsk karrypasta
50 g kværnede mandler - jeg gav mandlerne en tur i minihakkeren
½ dåse hakkede tomater
3 dl vand
4 spsk yougurt naturel
salt og peber
4 spsk hakket frisk koriander

Varm olien og steg løgene. Brun herefter kødet - evt. ad to omgange.
Tilsæt kartoffel og steg i 5 minutter.
Tilsæt karrypasta og kværnede mandler og rør. Tilsæt tomater og bouillon.
Læg låg på gryden og lad retten simre i ca. 30 minutter eller til lammet er mørt.
Tag gryden af varmen og tilsæt yoghurt en skefuld ad gangen. Krydr med salt og peber og varm op igen uden at bringe det i kog.
Serveres med hakkede koriander.

2 kommentarer:

  1. Hold op hvor mine tænder løb i vand bare ved synet af billedet.

    SvarSlet
  2. Tak - det var også rigtig lækkert.

    SvarSlet