15. juni 2011

Kakaomuffins med cheesecake fyld

Jeg havde egentligt forestillet mig at jeg rigtig skulle hygge mig i køkkenet med både lækker mad og bagning her i min barsel, inden baby dukker op. Jeg er bare ikke rigtig nået dertil endnu, syning, læsning og venindehygge har taget meget af min tid indtil nu.

Jeg vil gerne have fyldt lidt bagværk i fryseren, så vi kan byde barselsgæster på lidt kage og især så vi har lidt sødt til os selv, når vi virkelig trænger til det, og det skal nok komme.

I søndags afprøvede jeg en opskrift på kakaomuffins med cheesecakefyld. Fyldet er dejligt friskt og en god kontrast til den tungere kakaokage.


Jeg har fået opskriften af veninde, så jeg ved ikke hvor den stammer fra.

14 store muffins

3 ½ dl hvedemel
½ tsk bagepulver
½ tsk natron
1/4 tsk fint salt
125 g usaltet smør, tempereret
2 ½ dl brun farin
2 æg
1 1/4 dl kakao
1 tsk vaniljepulver eller vaniljesukker
1½ dl mælk

Fyld:
300 g Philadelphia flødeost
3/4 dl sukker
1 æg
1 tsk vaniljepulver eller vaniljesukker

----------------------------------
Bland alle de tørre ingredienser i en skål og stil den til side. Rør smør og brun farin "hvidt" med en elpisker og tilsæt æggene, et ad gangen. Rør kakaoen og vaniljen i. Tilsæt mælken og de tørre ingredienser og bland grundigt.

Lav fyldet: Pisk osten blød med en elpisker. Rør sukker, æg og vanilje i og pisk blandingen luftig.

Fyld de papirklædte muffinforme halvt op med dej. Læg 2 spsk af fyldet i et lag oven på dejen. Dæk den ene halvdel af laget med dej til ca. en halv centimeter fra kanten. Dæk den anden halvdel med cheesecakefyldet op til samme niveau som dejen. Bag dem til de føles faste, ca. 25 min. ved 175 grader (alm. ovn).

2 kommentarer: