1. juni 2011

Erlend Loe: Stille dage i Mixing part

Stille dage i Mixing Part er bogklubsbogen til juni måned, og i aften skal bogklubben mødes og diskutere bogen.

Jeg havde set frem til at læse bogen. Jeg havde ikke det store kendskab til bogen på forhånd. Forsiden er sådan en, der altid tiltrækker mig sin opmærksomhed, så jeg har set på bogen flere gangen hos boghandleren.

Stille dage i Mixing Part handler om det norske ægtepar Nina og Bror Telemann og deres tre børn, der rejser på ferie i Garmish-Partenkirchen i Sydtyskland. Nina er helt vild med alt tysk, mens Telemann hader det. Telemann er til gengæld meget forelsket i kogebogsforfatterinden Nigella Lawsson.

Bogen er opbygget af ekstremt korte kapitler på 2-3 sider med samtaler oftest mellem Nina og Bror. Til at starte med, synes jeg bogen var vildt morsom, men jo mere jeg læste af bogen, jo mere træt blev jeg af Nina og Bror. Og da jeg var færdig med at læse bogen, var jeg glad for at have læst det sidste om de to.

Jeg har svært ved at sætte ord på, hvorfor jeg blev så træt af bogen, for den var egentligt sjov hele vejen igennem, men det føltes lidt som en Mr. Beanfilm, der bare bliver kørt for langt ud. Til sidst var det ikke til at holde ud.

1 kommentar:

  1. Bogen er til gengæld så kort og hurtigt læst, at jeg ikke nåede at blive træt af den, men jeg kan godt følge din kritik, for meget længere skulle bogen heller ikke være - det kunne stilen ganske enkelt ikke bære. Jeg læste den så på norsk, og det gav nok bogen lidt ekstra charme - er ikke sikker på, at jeg havde fundet den lige så underfundig på dansk.

    SvarSlet