6. juni 2011

Bagekoden er knækket

De sidste par måneder har jeg eksperimenteret med at finde den helt perfekte opskrift på koldthævede boller. Jeg har forsøgt mange gange, men alt for ofte blev bollerne meget flade, da de flød ud under efterhævningen.
Jeg konkluderede hurtigt, at jeg kom for lidt mel i dejen. Det med lige at finde stedet, hvor der var nok mel i, uden at dejen blev for bastant, har været svær. Den konsistent, som jeg endte med var en dej, der var ret sej at røre i, men stadig for klistret til at, jeg ville kunne ælte den.


Da jeg bagte bollerne på slump er en det svært at give en præcis opskrift, men jeg forsøger:

Koldthævede boller - 12 stk

12 g gær
4 dl vand
2 dl A38
lidt olie
lidt salt
lidt honning
1 dl havregryn
½ dl græskærkerner
1 dl græskarkerneblanding fra Urtekram
1½ dl groft rugmel
hvedemel for resten - ca. 5 dl

Vand og A38 blandes sammen og gæren røres ud i væskeblandingen.
Salt, olie, honning, havregryn, græskarkerner, græskarkerneblanding og rugmel røres i væsken. Rør det hele godt sammen. Tilsæt hvedemel lidt ad gangen, og rør dejen godt sammen. Dejen skal være sej men stadig klistret, når den er færdig.
Dæk skålen til og sæt den på køl i mindst 8 timer - gerne natten over.
Lav boller med en ske. Lad bollerne efterhæve 1 times tid.
Bollerne bages i 20 min ved 210 grader.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar