29. maj 2011

Weekendmad

Her i weekenden har jeg haft besøg af mine forældre. Det var rigtig hyggeligt med museumsbesøg, cafebesøg, masser af snak og en god omgang hjemmelavet aftensmad. Min far er en rigtig landmand, der helst skal have godt med kartofler og sovs for at det er aftensmad. Så jeg prøver tit at finde noget aftensmad, der er så langt fra det, bare for at han skal prøve noget andet.

I aftes lavede jeg krydderurterpandekager med spinatskinkefyld og en blomkålssalat.

Pandekager klar til at blive spist

Opskriften på pandekagerne er fundet hos Newyorkerbyheart2300Happiiiness serverede den dejlige blomkålsalat, sidst da bogblogsdamerne var samlet. Jeg har sat links ind til opskrifterne.

Blomkålssalat med avocado, tomater, blåbær og cashnewnødder
Begge retter var rigtig gode, og især salaten vil jeg bestemt lave igen her i løbet af sommeren.

Jeg lavede også en rigtig forårsdessert med rabarber. Den bestod af rabarberkompot med mandelmakroner og flødeskum. For mig den helt perfekte kombination af de syrlige rabarber, de søde makroner og fløden til at afrunde det hele.

Så er der dessert
Desserten var rigtig fin lagdelt. Hvis man ikke er så vild med rabarber kan kompotten sikkert også laves med fx jordbær eller andre af sommerens bær.



Opskrifter på desserten stammer fra Mad! nr 4/2011
Jeg har skrevet opskriften, som jeg gjorde det.
4 personer + lidt rester

Mandelmakroner - ca. 20 stk
2 æggehvider
½ tsk citronsaft
175 g flormelis
80 g mandelmel - du kan hakke mandler i minihakkeren og selv lave melet

Pisk æggehviderne næste stive. Tilsæt flormelis og citronsaft lidt ad gangen, og pisk til en helt stiv marengsmasse. Vend forsigtigt mandelmelet i. Lav 5 cm runde kager, brug evt. en sprøjtepose. Lad dem hvile ½ time, før de bages i en 150 grader varm ovn i ca. 15 minutter. Lad dem køle af på en bagerist.

Rabarberkompot:
450 g rabarber
100 g lys rørsukker
lidt vanillesukker

Rens rabarberne, og skær dem i stykker på ca. 3 cm. Læg dem i et ovnfast fad og hæld rørsukker og vanillesukker over. Dæk fadet med alufolie og sæt fadet i ovnen i ca. 30 minutter. Afkøl helt.

Servering:
Læg kompot i en serveringsskål. Læg et lagt makroner. Kom flødeskum ovenpå. Dryp lidt af saften fra kompotten ovenpå.

1 kommentar:

  1. Nu må jeg da hellere få lunet den aftensmad, for nu bliver jeg total sulten :-D

    SvarSlet