13. marts 2011

Som hjemme hos svigermor

I aftes lavede kæresten og jeg skøn skøn sydindisk mad, nemlig idli, dal og en stræk kokos-korianderchutney.

Et kig i gryden med dal. Et hakket løg brunes i olie, og gurkemeje, garam masala, lauerbærblade og ingefær kommes ved. Flækkede gule ærter kommes i sammen med vand, og det hele koges i en times tid.

I gang med hakning af ingefær, koridaner og chili til chutney'en

Først brunes sennepsfrø og gurkemeje i olie. Dernæst tilsættes kokosmel, chili, cashnewnødder, ingefær, koriander og salt.

Vand tilsættes og massen blendes til en chutney

Også til det store eksperiment: Idli. Idli er en dampet "kage", der består af ris- eller en form for bønnemel, og den er helt speciel for Sydindien. Vi købte en færdigmixpose i London, hvor der bare skulle blandes creme fraiche i og hakket koriander i. Så det var dejlig nemt. 

Idli skal dampes, vi brugte en "grønssagsdamper" med et stykke viskestykke over, så dejen ikke løb ud gennem hullerne. Idli'ene blev dampet i ca. 15 minutter.

Til venstre idli klar til damp, og til højre idli klar til at blive spist.  

Også er der serveret: Idli, dal og grøn chutney. Det er lidt svært at beskrive, hvor idli smager, ikke af særlig meget. Der er også sennepsfrø i idli'ene, frøene smager igennem og giver retten en hel speciel smag, der også er karakteristisk for Sydindien. 

Vi var begge meget positivt overraskede over, hvor succes med maden. Vi havde været lidt spændte på, om idli'en nu ville lykkes, men det gik fantastisk. Så jeg har fået mod på at kaste mig over flere sydindiske specialiteter som fx malsa dosa. 

2 kommentarer:

  1. Ser rigtig godt ud. Hvorfor valgte i flækkede gule ærter i stedet for linser?

    Ja, JEG bliver jo nødt til at spørge :-D

    SvarSlet
  2. Tak skal du have.

    Dels kunne jeg ikke finde gule linser nogen steder. Og da min kæreste tidligere har lavet dal med flækærter, brugte vi dem igen, og retten blev god.

    SvarSlet