17. marts 2011

Richard Preston: Farezone 4

Farezone 4 af Richard Preston er bogen, som jeg har læst sammen med bogklubben her til marts måned. På forhånd var jeg meget spændt på den, og særligt da de andre fortalte, at de var meget positivt overraskede over den.

Så for en lille måned siden, satte jeg mig godt tilrette i IC3-toget mod Jylland med bogen og min madpakke. Jeg måtte hurtigt erkende, at det med at spise og læse i bogen samtidig ikke rigtig duede for mig. Bogen er simpelthen noget af det mest ulækre, jeg nogensinde har læst.

Bogen handler om, hvordan Marberg virus og Ebola ramte mennesker for første gang i Afrika, og hvordan USA griber sagen an, da Ebola pludselig truer med at sprede sig i USA.

Symptomerne som Marberg og Ebola giver er bestemt ikke for sjov. Kulsort opkast, blødninger ud af alle kropsåbninger og mange andre ting måtte de stakkels syge personer igennem, før de endelig fik fred.

Bogen var spændende til trods for den var så ulækker. Det var meget interessant at læse om den forskning, der blev udført dels i Afrika for at spore kilden til særligt Ebola, samt al den forskning der blev foretaget i USA for at lære Ebola at kende.

Bogen har været en af de bogklubsbøger, som jeg har været mest overrasket over. Og det var også spændende at læse en bog, hvor jeg kunne sidde og nørde lidt med min viden fra naturvidenskaben.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar