15. marts 2011

Nyt til madpakken

Madpakker er i perioder en kilde til evige overvejelser hos mig; for hvad er det lige, jeg har lyst til at spise til frokost.

Jeg kan godt lide at have lidt forskelligt på lager i fryseren, så jeg ikke skal have det samme med dag efter dag.


Så i weekenden bagte jeg dels pølsehorn og sandwishboller. Jeg er blevet ret glad for at have sandwish med til frokosten, og fyldet har bl.a. været humus, æggesalat og en tunsalat. I denne uge vill jeg forsøge mig med en skinkesalat.


Pølsehornene er bagt efter en gammel opskrift fra min barndom, jeg kom 1 dl havregryn og 1 dl rugmel i dejen for at gøre den lidt mere grov.

Sandwishbollerne er fra AMO's 2. bagebog
Jeg ændrede lidt i opskriften, da jeg ikke lige havde nok af alle de foreslåede kerner og meltyper i køkkenet, så her er opskriften, som jeg bagte bollerne.

12 stk
500 g hvedemel
200 g grahamsmel
5 dl vand
25 g gær
½ dl hørfrø
½ dl græskarkerner
1 dl solsikkekerner
2 dl havregryn
½ dl sirup
½ dl olie
1 dl kokosmel
2 tsk salt

1. Opløs gæren i lunkent vand. Tilsæt de øvrige ingredienser.
2. Ælt dejen, til den er elatisk, men gerne lidt klisteret.
3. Lad dejen hæve, lunt og tildækket gerne en times tid
4. Slå dejen ned og form den til 12 boller. Klap hver bolle flad (ca. 2 cm) og sæt dem på en bageplade. Lad bollerne hæve lunt og tildækket - minimum 15 minutter.
5. Penls bollerne med mælk
6. Bages 18-20 minutter ved 220 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar