4. marts 2011

Kæmpe snurre

Efter en lang arbejdsuge med lange dage og mange arbejdsopgaver, var jeg glad for at kunne give mig selv weekend i dag. Hele ugen har jeg set frem til dag, for så skulle jeg bage.

Efter Charlotte viste de kanelsnegle, hun havde bagt, fik jeg også lyst til at bage sådan nogen. Jeg havde dog set en opskrift på kanelsnurre, som jeg gerne ville prøve. En kanelsnurre er avanceret kanelsnegl, hvor dejen snoes, inden den formes til en bolle. Og i mit tilfælde i dag er det også blevet til kæmpe snurrer.

Pladen med de "små" snurrer

Og her er de store snurre, nærmest i et stort brød
Jeg er virkelig overrasket over, hvor meget dejen hævede under bagning. Så en enkelt snurre er jo nærmest et helt måltid, men hvilket måltid! De smager rigtig godt, dejligt af kanel og dejen er rigtig luftig. De er ikke helt så snadskede som kanelsnegle ofte er, men det gør ikke noget.

Næste gang jeg skal kanel snurre, vil jeg nøjes med en halv portion også bage 20 stk ud af dem i stedet for 10 stk, så tror jeg størrelsen bliver mere passende.

Opskriften er fra AMO's 3. bagebog og er til 20 kæmpe snurrer

750 g mel
150 g blødt smør
75 g sukker
½ tsk salt
1 æg
50 g gær
5 dl mælk
2 tsk kardemomme

Fyld:
125 g blødt smør
125 g sukker
2 spsk kanel

1. Smelt smørret. Hæld mælken i og varm blandingen til den er lunken og opløs gæren heri.
2. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen godt sammen til den er glat og smidig.
3. Lad dejen hæve til i ca. 30 til 40 minutter til dobbelt størrelse.
4. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og rul den ud til en retangel. Blødt smør, sukker og kanel røres sammen til fyldet, som smøres på den ene halvdel af dejen.
5. Fold en tredjedel af dejen ind mod midten og fold den anden tredjedel ind over den første, så du har 3 lag dej. Rul nu dejen ud og skær den i 20 strimler.
6. Sno hver strimmel ved at tage fat i hver ende, og sno dejen modsat fra hver ende, så den får 4-5 snoninger.
7. Sno dejstrimlen sammen til en bolle.
8. Lad bollerne med snoningerne opad. Lad bollerne hæve i ca. 30 minutter. Bollerne kan pensles med pisket æg og drysses med perlesukker.
Bages ca. 12 minutter ved 225 grader i en forvarmet ovn.

Tip: Du kan evt. dele dejen og fyldet i to, også rulle dejen og komme fyld på af to gange.

2 kommentarer:

  1. De ser skæppeskønne ud! Ret fancy med den snoede dej :-)

    SvarSlet
  2. Det var slet ikke så svært at få dejen snoet, som jeg havde frygtet, men dejen var også utrolig nem at have med at gøre.

    SvarSlet