24. januar 2011

Kloge kvinder - kræsne mænd

Der er blevet udgivet en kogebog med titlen "Kloge kvinder - kræsne mænd". Jeg så kogebogen for første gang i en annonce i Politiken i lørdags, og jeg blev noget så forundret og ret forarget over titlen og meningen med kogebogen. Kogebogen har det formål at "mor" får sneget flere grønsager og sunde ting ind i aftensmaden, så mand og børn spiser mere sund mad.

Og jeg er egentligt forarget både på både kvindernes og mændenes vegne. På kvindernes vegne, at de skal være sundhedsmartyrerne, der prædiker gulerødder og linser, og at det er kvinderne, der laver den sunde mad. Mændene til gengæld gider ifølge titlen på bogen overhovedet ikke spise de sunde retter. Og samtidig kommer mændene til at fremstå, som om de ikke vil lave sunde retter i køkkenet, og at de kun vil have mors frikadeller. Og det er ikke den tilgang, jeg ønsker til madlavning og sundhed.

I går bragte Politiken så en artikel med forfatteren og et par opskrifter fra kogebogen. Og ja, jeg må jo indrømme at to af opskrifterne så ret lækre ud. Men det bliver ikke en kogebog, der kommer hjem til mig, og det er simpelthen bare ud fra titlen og meningen med bogen, som ikke stemmer overens med min overbevisning om madlavning.

Hvad synes du om titlen på og ideen med kogebogen ?

6 kommentarer:

  1. Haha, så er jeg ikke den eneste! Jeg så bogen i går, da jeg snusede rundt hos boghandleren, og ligesom dig blev jeg irriteret over kogebogens titel. Sådan en gang kønsfascistisk pladder gider jeg ikke at have stående, så den kommer ikke på min ønskeseddel :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er nu også glad for, jeg ikke er den eneste, der er irriteret over kogebogens titel :)

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt se, at jeg principielt burde være forarget...

    Men selv har jeg en mand, der skal lokkes (læs: tvinges) til at få lidt grønt på tallerkenen, en svigerfar der er på præcis samme måde og i hvert fald to veninder, jeg ved, også kan nikke genkendende til fænomenet i forhold til deres mænds aftensmadstallerkener... Såååååhhh... Måske er der lidt om det...?

    Ikke at jeg gerne vil være sundhedsapostel, men jeg elsker selv at eksperimentere med bl.a. vegetarretter - og selv om linser og kikærter ikke altid bliver helt positivt modtaget, gider jeg bestemt ikke skulle lave to forskellige retter!

    SvarSlet
  4. Jo, jeg synes også det er en ret forældet titel. Det er i hvert fald ikke en bog jeg skal anskaffe mig.

    Herhjemme bestemmer kokken (mig eller manden) hvad der skal spises, og hvis man ikke kan lide det, må man lave noget andet selv.

    Og hallo - vi lever altså i 2011 - hvem pokker kan ikke lide grøntsager?

    SvarSlet
  5. Ja præcis. Den sætter flere ord på mine tanker!

    SvarSlet
  6. Har lige skrevet et indlæg om selvsamme bog, den bliver ikke bedre af at blive læst.
    Dejligt at andre har det på samme måde.

    SvarSlet