18. november 2010

Spinattærte og kyllingenuggets

Det er efterhånden længe siden, jeg har blogget om mine udfoldelser i køkkenet. Jeg har egentligt lavet masser af mad og bagt lidt forskelligt. Men der har bare ikke været det store overskud til at hive kogebøger med hen i sofaen og skrive opskrifterne ind.

Spinattærte

Men i dag skal det være, at jeg starter op på madblogging igen. Jeg er især glad for arkiveffekten af bloggen, hvor jeg kan gå tilbage og se, hvilken mad jeg lavede for et par måneder siden, men så må jeg jo også blogge om maden.

Kyllingenuggets

Gårdagens mad passede måske ikke lige supergodt sammen, men det var lige, hvad jeg havde lyst til, og som kunne bidrage til min evige oprydning i fryseren. De to ting jeg lavede var spinattærte og kyllingenuggets.

Spinattærten er en, som jeg lærte at lave af en fyr, der hedder Johan, som jeg boede på kollegium sammen med. Og det er egentligt en rigtig studieret, for en pose spinat, lidt løg, feta, mel, æg og olie er jo ikke de dyreste ting. Særligt, hvis man havde fællesløg og olie som på mit køkken, så var der ikke mange ekstra ting at købe.

Kyllingenuggets'ene fandt jeg en opskrift på her på nettet, som jeg modificerede til, hvad jeg havde i mit køkken.

Spinattærte
Dej:
1 dl havregryn
1 dl mælk
½ dl olie
200 g hvedemel
salt

Dejen blandes sammen, rulles ud, kommes i et tærtefad, prikkes med en gaffel og forbages 15 minutter ved 200 grader.

Fyld:
400 g spinat
2 løg i skiver
2 fed hvidløg i tern
Olie
1 dåse feta eller halvdelen af en blok
2 spsk creme fraishe
salt, peber og reven muskatnød

Løg og hvidløg brunes i en gryde, spinaten befries for væde og kommes over i gryden. Feta og creme fraishe kommes ved, husk at rør godt rundt, da fetaen smelter og sætter sig i bunden af gryden. Smag til med salt, peber og reven muskatnød.

Fyldet kommes over i tærtefadet og det hele bages ca. 20 min ved 200 grader.


Kyllingenuggets:
250 g kyllingekød i tern på ca. 2*2 cm
2 dl rasp
½ dl reven parmesan
salt og peber
æg
olie

Bland rasp, parmesan, salt og peber i en skål. Pisk ægget sammen med en gaffel i en tallerken. Paner kyllingestykkerne i æg og raspblandingen.
Steg kyllingen i olien ved middelvarme. De skal bare lige være gennemstegte, så de ikke bliver for tørre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar