1. november 2010

Rygelovens glæder

Lige et lille pip fra Prag, hvor jeg fortsat er på ferie. Den bærbare computer var med i baggagen og med trådløst internet på hotellet, så jeg kan lige skrive lidt om en af mine observationer:

Det er stadig tilladt at ryge på mange af de tjekkiske cafeer og restuaranter. Vi havde ikke lige lagt mæke til det de første par steder, vi var inde. Nu er vi blevet meget mere opmærksomme på ind enten på en ikke-ryger restuarant eller i hvert at komme til at sidde i ikke-ryger delen. Det er ikke fedt at gæsterne ved nabo-bordet pulser løs, mens jeg vil nyde min aftensmad.

Og der sendte jeg mange positive og varme tanker til den danske rygelov, der jo heldigvis forbyder rygning på arbejdspladser og dermed også de langt de fleste cafeer og restuaranter. Det er så rart, at jeg kan gå ud og ikke bekymre mig om, at nogen vil ryge, mens jeg skal spise eller bare drikke en kop kaffe.

3 kommentarer:

  1. Utroligt så hurtigt man vender sig til at der ikke bliver røget på restauranter. Vi var på Kreta i sommer, og dér må man også bare ryge løs, men da de fleste var skandinavere, blev der heldigvis nærmest indført et frivilligt forbud.

    SvarSlet
  2. Hej Anette, som bosiddende i Prag er jeg modsat dig glad for muligheden for at ryge på restauranter - syntes endda at det er stort at det er valgfrit. Læs om rygelov i Tjekkiet her: http://pavel-helge.dk/tjekkiet-fik-ny-rygelov-1-juli/ og her er tip om røgfri restauranter: http://pavel-helge.dk/prag-uden-r%C3%B8g-mm/ Hilsner fra Smichov, Prag 5

    SvarSlet
  3. Søren: Ja, jeg er også overrasket, over at jeg nærmest havde glemt, at der kan ryges på restauranter i andre lande end Danmark.

    Helge: Tak for linket, og vi blev også gode til at spotte restauranterne, hvor rygning er valgfri.

    SvarSlet