10. november 2010

Emily Brönte: Stormfulde Højder

November måneds bogklubsbog er Stormfulde højder af Emily Brönte.

Det var en bog, som jeg først ville læse på engelsk, men opstarten var rigtig hård, som jeg også skrev om for et par uger siden. Jeg måtte kapitulere med den engelske version og give mig i kast med den danske version, også gik det nemmere med at forstå, hvad bogen egentligt handlede om.

Stormfulde højder er en kærlighedsfortælling om den forældreløse Heartcliff, der bliver adopteret ind i en rig familie, hvor han forelsker sig hovedkulds i datteren Cathrine. Deres kærlighed slutter ikke selv om, Carthrine bliver gift med en anden.

Fortælleren i bogen er husholdersken Ms. Dean, der voksede op sammen med Heartcliff og hans to "søskende", senere blev hun husholderske i Cathrines hjem. Jeg synes, det fungerer rigtig godt med Ms. Dean som fortæller, og det giver et mere neutralt syn på fortællingen og hændelserne.

I aftes mødtes vi i bogklubben, og jeg havde lidt svært ved at finde ud af, hvad jeg egentligt synes om bogen. Selve historien er egentligt ok, men den fangede mig ikke helt så godt, som første gang jeg læste bogen. Jeg synes hovedpersonerne var utroligt irriterende og barnlige, og jeg havde meget svært ved have sympati for nogen af dem. Jeg mindes, at jeg synes bogen var god, da jeg læste den sidst, men nu er jeg ikke helt så begejstret for den.

2 kommentarer:

  1. Jeg blev aldrig rigtig grebet af "Stormfulde højder", da jeg læste den for en del år siden. Derimod hører søsteren Charlotte's bog "Jane Eyre" til en af mine absolut favoritter, som jeg har læst indtil flere gange med lige stor begejstring.

    SvarSlet
  2. Tak for din anbefaling af Jane Eyre. Den må jeg prøve en gang ved lejlighed.

    SvarSlet