26. november 2010

At blive københavner

"At blive københavner" er titlen på en ny udstilling på Københavns Museum. Den åbnede sidste fredag, og jeg var inde og se den i lørdags med min kæreste og mine forældre. Københavns Museum er et af mine yndlingsmuseer i København, der er en god stemning og gode udstillinger.

At blive københavner er en udstilling om, hvordan "nye" københavnere dels kommer til byen og hvordan de bliver integreret og bliver københavnere, og hvordan de nye københavere har udviklet byen gennem tiden.
At blive københavner er en proces, som både min kæreste og jeg har været igennem på hver sin måde. Min kæreste som indvandrer til Danmark, og jeg som tilflytter fra Jylland.

Udstillingen fortæller om de mange forskellige former for tilflyttere og indvandere, der har været til København gennem de sidste mange hundrede år, og hvordan det har påvirket København. Der er også en god præsentation af, hvordan indvandringen i dag og de sidste 30 år har udviklet København, og gjort det til den by det er i dag.

Det der egentligt ramte mig mest, var en udsagn om, hvornår er man københavner? Og der slog det mig, at jeg jo er københavner, selvom det ikke er nemt at indrømme, men jeg bor i byen, jeg bruger byen, og jeg kan jo godt lide byen. Jeg går bare rundt med et meget stereotypt billede af en københavner oppe i mit hoved, heldigvis har jeg fået udvidet begrebet "københavner" efter udstillingen.

Jeg kan rigtig godt lide udstillingen, og jeg tror, jeg skal ind og se den igen en dag, evt alene så jeg har mere tid til fordybelse. Du kan læse mere om udstillingen her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar