6. oktober 2010

Mere indisk: Rogan Josh Light

I sidste uge stod den på mere indisk mad i mit køkken. Faktisk var min kæreste bange for, at han var blevet fyret som indisk kok, siden jeg har lavet et par indiske retter på det seneste, men han vil nu altid være indisk chefkok i vores hjem.

Kyllingeretten under vej
Jeg lavede en ret enkel kyllingret med løg og kartofler og masser af kanel og kardemomme. Retten smagte vidunderligt, og der var en liflig duft af særligt kardemomme i køkkenet. Jeg savnede nogle flere grønsager i retten, så en anden gang vil jeg komme champignon eller aubergine i for at give lidt variation i retten. Man kan også lave retten med lam, men jeg leder stadig efter STEDET til at købe lam, så denne gang var det kylling.

Der er masser af hele krydderier i retten, og det giver altså en helt anden smag til sådan simreret at bruge de hele krydderier. Jeg har købt en del af dem hos indisk købmand i London, og andre af krydderierne hos Søstrene Grene. En del grønthandlere har også hele krydderier.

Til retten havde jeg bagt korianderbrød, inspireret af Piskeriset som bagte nogen for et par uger siden. Rent smagsmæssigt passede brødene rigtig godt til retten, men de var blevet lidt for seje til at man kunne spise brødene som naan eller chapatti.

Opskriften er fra Divya Das og Manu Sareen kogebog "Vores indiske køkken". Det er en god begynderkogebog til det indiske køkken med lette men indbydende opskrifter.

Rogan Josh Light - 4 personer
600 g kylling
2½ spsk olie
2 hakkede løg
4 fed hakkede hvidløg
6 nelliker
12 kardemommekapsler - jeg brugte grønne, i opskriften skriver de både grønne og sorte
3 kanelstænger
5 lauerbærblade
½ tsk garam masala
2 tsk finthakket frisk ingefær
2 tsk stødt koriander
2 tsk stødt fennikel - det havde jeg ikke - så det kom ikke i
4 dl græsk yougurt
1 lille dåse tomatkoncentrat
4 dl vand
4 mellemstore kartofler skåret i skiver
2 tsk salt
peber

Marinade:
1 dl græsk youhurt
1 tsk stødt gurkemeje
1 tsk stødt chili
1 tsk salt

Skær kyllingefileterne i ca. 3-4 cm stykker. Rør marinaden sammen og kom kyllingen i, og rør det sammen. Lad det trække i ca. 30 min.
Hæld olie i en gryde, og steg løgene brune ved svag varme i ca. 10 min. Kom hvidløg ved efter 8 minuter, og dem stege sammen med løgene de sidste 2 minutter. Kom nelliker, flækkede kardemommekaplser, lauerbærblade, kanelstænger, garam masala og ingefær i gryden, og rør konstant i 3 minutter. Tilsæt koriander og fennikel, og rør videre i 2 min.
Kom kødet i gryden og brun kyllingekødet. Hæld resten af yougurten ved og rør rundt i 2 minutter. Hæld til sidst vand, kartofler og tomatpure i gryden, og lad det simre ved lav varme uden låg i 45 min. Smag til med salt og peber.

2 kommentarer:

  1. Uhm - indisk er bare så godt! Jeg er helt forelsket i den kogebog - det er bare en af de bedste!

    SvarSlet
  2. Det er en rigtig god kogebog, fordi det hele er så let at gå til.

    SvarSlet