26. oktober 2010

Masser af arbejde og en æbletærte

Lige for tiden har jeg masser at se på arbejde. Jeg forsøger at bevare det store overblik over tingene, så der ikke er noget, der bliver syltet helt. Også glæder jeg mig over, når jeg får lavet bare en lille opgave færdig, det er dejligt, når noget bliver færdigt. Jeg skal stort set ikke være på arbejde i næste uge, og jeg gruer allerede for alle de mails, opgaver og sager, der kan hobe sig op, så jeg forsøger at tage lidt af det på forhånd, og det giver lidt lange dage i denne uge.


Heldigvis er ikke alt arbejde, og her i weekenden bagte jeg en æbletærte. Det er sjældent at jeg bager "store" kager altså fx tærter eller bradepandekager, da vi jo kun er to til at spise dem, så der er da masser af kage til os. Men nu ville jeg prøve at lave noget helt andet end de sædvanlige muffins. Og jeg indrømmer det gerne, jeg havde fået udfordret mig selv lidt. Dejen var ret besværlig at arbejde med. Jeg skulle rulle noget af det ud, og det kunne slet ikke lade sig gøre, så der blev skældt en del ud i køkkenet lige der.

Men det færdige resultat ser jo fint ud:

Min kæreste kan rigtig godt lide kagen, men jeg synes, den er lidt for massiv og ikke så frisk, som jeg havde håbet. Jeg tror lidt flere æbler vil være godt. I opskriften står der 3 æbler, og det er jo et vidt begreb, for æbler kan jo have mange størrelser.

Opskriften er fra AMO 3.
Æbletærte
Dej:
180 g mel
100 g sukker
125 g koldt sukker
1 æg

Fyld:
50 g koldt smør
100 g reven marcipan
65 g sukker
2 æg
1 spsk citronsaft
3 groftrevne æbler

Pynt:
25 g hakkede mandler

1. Bland mel og sukker og smuldr smørret i. Tilsæt ægget og saml hurtigt dejen.
2. Del dejen i to. Tryk den ene del ud i en springform, ca. 24 cm i diameter. Stil formen koldt i 30 minutter.
3. Fyld: Smelt smørret i en gryde og tilsæt marcipan, sukker, æg og citronsaft. Lad blandingen simre under omrøring til den er jævn.
4. Skræl æblerne og fjern kernehuset. Riv æblerne. Læg de revne æbler i tærtebunden og hæld marcipanmassen over.
5. Rul resten af dejen og skær den i strimler. Læg dejstrimler på tværs af hinanden ovenpå tærten. Jeg opgave at rulle dejen ud, så jeg fordelte små klatter ovenpå fyldet. Drys med hakkede mandler
6. Bag i ca. 45 minutter nederst i ovnen ved 185 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar