19. oktober 2010

Margit Sandemo: Stilhed før stormen

Jeg er godt på vej mod enden i sagaen om Isfolket, og nu gør Isfolket for alvor klar til kampen mod deres onde stamfader Tengel.

Den onde Tengel er ved at vågne op, og han gør også klar til kampen. Jeg lever mig virkelig ind i disse bøger, og min puls stiger mærkbart, når jeg læser om den onde Tengel, og hvad han har gang i. Det er sjældent, at jeg bliver fysisk påvirket af bøger, som jeg gør her, jeg sidder nærmest i en alarmtilstand.

Selve bogen startede, hvor denne forrige bog slap, og desværre blev jeg ikke helt så fanget af fortællingerne om Isfolkets historie som i forrige bog. Til gengæld kom de fem udvalgte Isfolkemedlemmer, der skal redde jorden endelig i kamp, og det var spændende at læse. Jeg er sikker på at de næste bøger bliver meget spændende.

I denne bog og forrige bog, hvor Isfolkets historie bliver ridset op, er der flere referencer til kristendommen, og særligt den allerførste tid på jorden, hvor nogle af Isfolkets beskyttere blev smidt ud af Guds gode selskab. Desværre kender jeg ikke nok til kristendommen til at vide, om det reelt skete, eller om forfatteren har haft en god fantasi, men det er interessant læsning.

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig læst den saga med Isfollket, men kender mange, der har og har været begejstrede for den. Egentlig troede jeg, at den foregik i noget mere gamle dage end personernes tøj på forsiden signalerer. Men det er måske helt forkert opfattet :-)

    SvarSlet
  2. Serien starter i 1581 og slutter vist omkring 1980.

    Bogen jeg lige har læst, foregår i 1960. Så din opfattelse af serien var ikke helt forkert :)

    SvarSlet