25. oktober 2010

Kokosmakroner

På mit arbejde holder jeg møde med min arbejdsgruppe hver 14. dag, hvor vi skiftes til at have en lille snack med. I dag var det min tur. Jeg havde tænkt på at bage nogle muffins, men da jeg stod en masse pasturiserede æggehvider, så ville jeg hellere bage noget med dem.



Først tænkte jeg på en form for kyskager, men da jeg så opskriften på kokosmakroner, var jeg helt sikker på, at dem skulle jeg prøve at bage. Kokosmakroner minder mig om min farmor, og det er ikke noget, jeg nogensinde har bagt før. Så det skulle da prøves. Det er ekstremt nemt at bage kokosmakroner. Dog vil jeg lave dem mindre en anden gang, så flyder de nok ikke heller ikke sådan ud, som mine gjorde.

Opskriften er Politikens bagebog

ca. 12 stk - så bliver de store som mine

100 g kokosmel
150 g sukker
3 past. æggehvider
lidt vanillesukker

Ingredienserne blandes i en gryde, og massen opvarmes under omrøring. Massen må ikke nå kogepunktet. Gryden tages af blusset til afkøling.

Form den afkølede dej til ensartede klatter. De bages 15-20 minutter ved 175 grader - jeg bagte mine ved 155 grader varmluft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar