8. oktober 2010

Bogudfordringen 2011

Jeg er så småt gået i gang med at udtænke min bogudfordring for 2011. I år har det handlet om at læse et vis antal bøger, til næste år vil jeg fylde nogle kvalitet ind i udfordringen frem for kun kvantitet.

Det skal handle om danske bøger, og mit første udgangspunkt er to kategorier:

  • Danske bøger skrevet fra 2000 og frem til i dag
  • Danske bøger skrevet fra 1900 til 2000

Min udfordring skal så være at læse 10 bøger, der er skrevet fra 2000 og frem til i dag, og en bog skrevet i hvert årti i det 20. århundrede. 

Den første store udfordring bliver dog at finde frem til nogle bøger, der passer ind i udfordringen, og som jeg har lyst til at læse. Jeg har søgt lidt på nettet, og allerhelst ville jeg finde et sted, hvor jeg kan søge på danske forfattere og udgivelsesår. Forleden var jeg en tur på biblioteket for at forhøre mig om søgemuligheder og andre tips, og desværre er det ikke muligt at søge efter danske forfattere og udgivelsesår, så jeg må finde mine bøger på en anden måde. 


Jeg fik et par forslag til hjemmesider med hjem og en enkelt bog, så nu kan jeg søge videre. Bogen "Læseglæder" indeholder 100 anbefalinger til både danske og udenlandske forfattere, og jeg glæder mig til at nærstudere den.

Og hjemmesiderne jeg skal have set mere på er:


Hvis I har forslag til både bøger, som jeg kan læse samt hjemmesider, som jeg skal se nærmere på, så skriv endelig. Jeg skriver mere, når jeg er kommet længere med min søgen.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Jeg kan på det varmeste anbefale Jakob Ejersbo: Liberty
    Efter min mening, bliver det en klassiker og en stjerne i dansk litteratur.

    Spændende udfordring i øvrigt, glæder mig til at følge den her på bloggen.

    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Hej Karina

    Tak for din hilsen og anbefaling af Liberty. Det er også en af de bøger, jeg har tænkt på at sætte på listen, og det er jo dejligt med positiv omtale af den bog.

    Hilsen Anette

    SvarSlet