21. september 2010

Pizza i lange baner

I sidste uge var bogklubben forbi, og jeg havde lovet at lave pizzaer til dem, hvis de tog salat, drikkevarer og lidt snacks med, en god arbejdsdeling :)

Det var dejligt at gæster, der overhovedet ikke syntes, det var mærkeligt, at jeg tog billeder af min mad.

Jeg lavede både gode gamle favoritter og afprøvede en helt ny opskrift, og det hele blev en succes.

En indbagt pizza, Hawaiipizza og salat

Den indbagte pizza er min all-time favorit som hjemmebagt pizza. Det er ofte den pizza, valget falder på, når jeg laver en hjemmebagt pizza. Den smager rigtig godt, er helt enkel både at lave og i smag og ingredienser. 

Hawaiipizza er lavet på sammen dej som den indbagte pizza og med samme tomatsauce. Jeg kom ost, skinke og ananas ovenpå.

Salaten kan jeg ikke tage æren for, da det var mine gæster, der lavede den. Den består af sukkerærter, spirer, cherrytomater og fetatost, en dejlig frisk og sprød salat. 

Pizzabrød

Pizzabrødet indeni

Pizzabrødet var noget helt nyt og spændende. Mit pizzabrød lignede overhovedet det i opskriften, men jeg tror det smagte ligeså godt. Jeg går allerede og tænker på, hvordan jeg skal optimere opskriften til en anden god gang. Bl.a. tror jeg, at det vil klæde pizzaen med noget skinke eller måske bacon i fyldet, det må afprøves.


Opskrift på indbagt pizza - den stammer fra en opskriftsamling på nettet
Dej:
1½ dl lunken vand
25 g gær
1 tsk salt
1 spsk olivenolie
1 dl grahamsmel
200 g mel

Fyld:
70 g tomatpure
1 fed hakket hvidløg
½ finthakket løg
2 spsk olie
100 g parmaskinke
125 g mozzarellaost
2 tsk tørret oregano
salt og peber

1. Opløs gæren i vandet, tilsæt salt, olie, grahamsmel og hvedemel. Ælt dejen, og lad den hæve i 30 min.
2. Bland tomatpure, olie, hvidløg, løg, oregano, salt og peber.
3. Rul dejen ud til en cirkel, smør tomatsaucen på den ene halvdel. Kom skinke og skiver af ost ovenpå.
4. Fold pizzaen sammen og luk den godt. 
Bages i 20 minutter ved 225 grader.


Opskriften på pizzabrød - fra AMO's 3. bagebog 
Jeg havde glemt at købe nogle af tingene til fyldet, så det blev erstattet af andet

Dej:
300 g mel
1 dl grahamsmel
25 g gær
1 tsk sukker
2½ dl lunken vand
1 spsk olie

Fyld:
500 g ricotta - næste gang vil jeg prøve kun at komme 250 g i
250 g cherrytomater i kvarte
70 g blancheret spinat - skulle have været 150 g
100 g mozzarellaost
1 snackpeber i strimler - skulle have været en reven squash
40 g reven parmesan

1. Opløs gæren i lunkent vand og tilsæt sukker, salt, olivenolie, grahamsmel og hvedemel 
2. Ælt dejen til den er glat og smidig. Lad den hæve tildækket i ca. 30 min.
3. Rul dejen ud til en firkant på 30 gange 40 cm
4. Kom ingredienserne til fyldet i en skål og bland det forsigtigt. Placer fyldet langs kanten af dejen. Rul dejen om fyldet så det er pakket inde. 
5. Brødet kan pensles med en blanding af olie og hvidløg, det glemte jeg.
6. Bages 20-25 minutter ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar