12. september 2010

Leo Tolstoy: Anna Karinena

De sidste to måneder har jeg tilbragt sammen med personerne i Leo Tolstoys store roman Anna Karinena. Jeg har brugt lang tid på at læse og især til at fordøje bogen. Normalt er jeg ret hurtig til at læse en bog, så til tider var jeg lidt fustreret over, at det har taget mig så lang tid at komme igennem bogen. Men jeg er nået frem til, at denne bog kræver masser af tid til at nyde sproget, de fine beskrivelser, personerne og til at filosofere over handlingen og personernes tanker.

Bogen har været en stor læseoplevelse, og det har været dejligt at få lov til virkelig at lære personerne i bogen at kende gennem bogens 800 sider.

Handlingen foregår i Rusland midt i 1800-tallet dels i Moskva og i Sankt Petersborg. Anna Karinena er en af hovedpersonerne samt hendes bror og hans kone og hendes familie. Jeg synes, det er svært at give et kort resume af handlingen, da der er rigtig mange små historier i fortællingen, der bliver spundet sammen til en lang handling. Helt overordnet kan man sige, at bogen handler om at leve op til de regler som samfundet  sætter, og hvordan det går, hvis man træder udenfor. Samtidig er bogen også meget tankefuld omkring, hvorfor det er vi lever, og hvad meningen med livet er. Men helt overordnet er bogen en kærlighedsroman, der handler om at finde den rette også gøre det rette for en selv.

Sproget i bogen er utrolig smukt, og der er så mange så fine beskrivelser af detaljer på kjoler, traditioner, vejret og mange andre ting. Tolstoy beskriver en jagt set fra jagthundens perspektiv, og det er virkelig smukt fortalt, og jeg kunne nærmest sætte mig i hundens sted og lugte, føle og høre det samme som den.

Alt i alt har bogen været en stor oplevelse, som jeg er glad for, at jeg har givet mig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar