14. september 2010

Karrygryde med lam, spinat og aubergine

I sidste uge købte jeg en kogebog med wokretter, og der er simpelthen så mange spændende retter i den, så det var oplagt at prøve en ret fra kogebogen i går.




Valget faldt på en karrygryde med lam, spinat og aubergine, og det smagte himmelsk. Retten er meget indisk i sit udtryk, og min kæreste kunne genkende flere af smagsnuancerne fra sin barndom i Indien. De friske koriander på toppen af retten, gav et dejligt frisk pift. 
Retten blev vurderet til 5 ud af 5 kokkehuer, og jeg kan kun anbefale jer at prøve den. 




I går serverede jeg naan til retten, og i dag var det med kogte ris, og begge dele fungerer godt.


Jeg lavede retten i min sauterpande, da jeg synes, det var nemmere end i wokken. En helt almindelig gryde kan sikkert også gøre det. 


4 personer - opskrift fra Wok af Wendy Sweetser

4 spsk olie
500 g magert lam 
2 hakkede mellemstore løg 
1 aubergine skåret i tern på 1 cm
1 rød peber skåret i tern
2 hakkede milde grøne chili uden kerner
2 hakkede fed hvidløg
2 spsk karrypasta
1 tsk paprika
1 dåse hakkede tomater
3 dl bouillon
100 g strimlede spinatblade
4 spsk hakkede koriander

1. Varm halvdelen af olien og brun kødet ved høj varme. Tag stykkerne op, så snart de er brunet, og sæt kødet til side.
2. Hæld resten af olien i wokken og skru ned for varmen. Steg løgene i 10 min til de er bløde, tilsæt aubergine, rød peber, chili og hvidløg og steg videre i 5 min.
3. Rør karrypasta, paprika, tomater og bouillon i, og bring den til at simre. Put lammet tilbage i wokken. Læg låg på og lad det simre blidt i ca. 35-45 minutter. Rør strimlet spinat i, og steg 2-3 min til bladene er faldet sammen.
4. Server karryen drysset med koriander med kogte ris eller naanbrød. 

3 kommentarer:

  1. Det ser himmelsk ud! Lige noget for mig :-)
    Den hakkede koriander - var det friske korianderblade?

    SvarSlet
  2. jo, det var himmelsk..........slurp !

    SvarSlet
  3. Det er en rigtig god ret :) Det er friske koriander, jeg kom på retten.

    SvarSlet