6. september 2010

Græskarsuppe

Min mor har en fin køkkenhave med masser af hokkaidogræskar. Hun såede 5 frø, 3 af dem blev til fine græskarplanter, og de giver masser af græskar. Så jeg fik et græskar med hjem, da jeg besøgte dem sidste weekend.

Halvdelen af græskarret blev til en dejlig suppe. Det er en meget nem suppe at lave, da jeg havde fået græskarret parteret. Det var lidt af en opgave dels at få skåret græskarret over og bagefter at fjerne skrællen.


Jeg kogte græskar og løg i tern i en halv time. Herefter blev suppen blendet og smagt til med citronsaft, cayannepeber og salt. En meget nem suppe, og den smagte virkelig godt. Jeg serverede stegte tigerrejer og ristede græskarkerner til suppen, men det er faktisk ikke nødvendigt med fyld til suppen, de ristede kerner er nok.

Jeg har planer om at lave at bage græskarstænger i ovnen og lave marmelade af resten af græskarret, når jeg engang bliver rask.

Opskriften på suppen:
4 personer
½ hokkaidogræskar - ca. 1 kg ikkerenset græskar
2 løg
1 l grønsagsbouillon
citronsaft
cayennepeber
salt

Fjern kerner og skrællen fra græskarret og skær det i grove tern. Skær løget i tern. Kog løg og græskar i ca. en halv time til grønsagerne er møre. Blend suppen og smag til med citronsaft, cayannepeber og salt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar