18. september 2010

Græskarmarmelade

I starten af ugen kogte jeg en græskarmarmelade af hokadiogræskar og tørrede abrikoser. Marmeladen smager meget af abrikoserne, og den er ikke lige så sød som fx en jordbærmarmelade. Marmeladen er rigtig god til knækbrød, og jeg tror også, den vil gøre sig godt sammen med smagfulde oste.

Jeg har også planer om at koge noget blommemarmelade og æblemarmelade, så jeg kan få fyldt lageret op til vinteren.


Græskarmarmelade med tørrede abrikoser - Annes syltebog
4 dl marmelade

250 g græskar uden skal og kerner
100 g tørrede abrikoser
2 dl vand
200 g rørsukker
Saft og fintrevet skal fra 2 usprøjtede appelsiner
Atamon til skylning af glas

Skær abrikoserne i små tern og giv dem et opkog i vandet i 5-10 min.
Skær græskarret i tern og hak det foodprocessoren.
Bland abrikoser, udblødningsvandet, græskar, appelsinskal og saft i en gryde og lad det simre ca. ½ time.
Drys derefter sukker i blandingen.
Hæld marmeladen på skoldede og skyllede glas, når marmeladen har den rigtig konsistens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar