13. september 2010

Grovboller og cookies

Så blev det mandag igen - ja det er som regel en lidt hård dag. Efter en ret langsom start i morges på jobbet, så endte jeg faktisk med at være ret så produktiv og få nogle opgaver væk fra mit bord - yes en dejlig følelse.

Og jeg fortsatte den meget aktive tilgang til tingene, da jeg kom hjem. Jeg har kogt græskarmarmelade og lavet den skønneste lammeret til aftensmad, mere om det senere, også fik jeg også ordnet lidt vasketøj og potteplanter, inden jeg faldt om i sofaen.

Nu til det som blogindlægget egentligt skulle handle om - nemlig bagning. Som jeg skrev i fredags, så har jeg investeret i den nye bagebog fra AMO, og det indbød jo ligesom til bagning.

Jeg bagte solsikkeboller og Daimcookies. Bollerne blev gode, de er meget grove i det. Cookies'ene er jeg ikke helt så begejstret for, de skulle have været meget tyndere, end de blev. Men det må jeg jo rette op på ved en ny bagelejlighed.

Solsikkeboller - 12 stk
275 g hvedemel
250 g grahamsmel
25 g gær
3 dl vand
0,75 dl yoghurt naturel
½ spsk sukker
½ tsk salt
50 g solsikkekerner

1. Opløs gæren i lunkent vand, tilsæt yoghurt, salt, sukker og grahamsmel, rør det godt sammen og lad det trække ca. 30 min.
2. Rør solsikkekerner samt hvedemel i lidt ad gangen, ælt dejen godt igennem og lad den hæve lunt i 45 min.
3. Slå dejen ned, form den til boller. Lad den efterhæve under et fugtigt viskestykke i 45 min.
4. Pensl med æg eller vand og drys med solsikkekerner.
5. Bag ca. 200 min ved 220 gradder.

Daimcookies - ca. 48 stk
300 g hvedemel
200 g blødt smør
100 g brun farin
3 spsk vand
60 g sukker
1 æg
150 g hakket Daim
2 tsk vanillesukker
1 tsk natron

1. Rør smør, brun farin, sukker og æg godt sammen i en skål og rør dernæst vand og Daim i.
2. Bland hvedemel, vanillesukker og natron sammen, og sigt det i smørblandingen og rør det godt sammen.
3. Tag dejen ud på et melet bord, og del dejen i to. Tril hver del til en pølse, skær hver pølse i 24 skiver, læg dem på en bageplade. Tryk dem lidt flade. Dette er hvad, der står i opskriften, men min dej var alt for klistret til, at jeg kunne trille den til en pølse, så jeg brugte en teske til at lave min cookies, som jeg trykkede flade.
4. Jeg bagte dem 8-9 min ved 200 grader varmluft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar