22. september 2010

Dansk litteratur

Det er gået op for mig, at jeg ikke læser særlig meget dansk litteratur, altså lige bortset fra ret mange danske krimier. Jeg synes selv, at det er for dårligt, at jeg ikke er bedre til at udforske de danske forfattere og forskellige genrer af danske bøger. Mit indtryk er, at mange danske forfattere skriver rigtig gode bøger, og jeg vil virkelig gerne blive bedre til at læse danske bøger, både nye danske bøger og de mere klassiske danske bøger.

For nylig kiggede jeg min bogreol grundigt igennem, og der står virkelig ikke mange bøger af danske forfattere. I weekenden var jeg i Bog&Ide, hvor jeg gik og kiggede lidt. Og ja, jeg brugte altså mest tid henne ved reolen med bøgerne på engelsk. Og det er vist meget typisk for mig, da jeg læser mange bøger på engelsk.


Men jeg gik ud af butikken med tre danske bøger: Min afrikanske farm af Karen Blixen; De ti herskere af Christian Mørk og Dinosaurens fjer af Sidsel-Jo Garzan. Godt nok er jeg ikke kommet helt ud af krimigenren, men jeg har taget et skridt i den rigtige retning med at prøve at læse noget andet end normalt.

Jeg går og tænker på at lave en læseudfordring for mig selv i 2011 omkring danske bøger, så nu kan jeg varme lidt op, mens jeg tænker hvordan jeg kan udfordre mig selv i 2011.

3 kommentarer:

  1. Det lyder som et godt benspænd. Jeg har hørt godt om den sidste bog, men jeg mener ikke, at jeg har fået læst den endnu...

    SvarSlet
  2. Dinosaurens fjer kan klar anbefales. Godt nok en krimi, men med et dejligt naturvidenskabeligt tvist, som jeg ikke kunne stå for.

    Som lidt inspiration til danske forfattere, kan jeg anbefale følgende udsendelser fra DR: http://www.dr.dk/Fantastiske/De+9+forfattere.htm, hvis du ikke allerede har set dem. Jeg blev nysgerrig på flere af forfatterne, og har læst bøger af dem efterfølgende.

    SvarSlet
  3. Tak for jeres anbefalinger af Dinosaurens fjer, den glæder jeg mig til at læse.

    Og tak for tippet med de 9 forfattere Louise, det vil jeg se nærmere på.

    SvarSlet