11. august 2010

Museumsbesøg

Det vil være synd at sige, at jeg overrender de københavnske museer, eller museer i det hele taget. I sidste uge havde jeg et par dage uden planer, og i stedet for bare at sidde derhjemme med en bog eller computeren, tog jeg på museum.

Jeg besøgte både Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst. Det var på to forskellige dage, da jeg ellers ville få alt for mange indtryk. Min taktik til besøgene var at udvælge to-tre udstillinger og se dem grundigt, i stedet for at prøve at se hele museet i løbet af et par timer. Hellere lidt og godt end meget og helt uoverskueligt.

På Nationalmuseet så jeg en særudstilling om kunst i Emiraterne - Sharjah. Udstilling bestod af tre dele: En del om optegning af kort af området, en del med kaligrafi og en del med moderne kunst. Delen med kaligrafi var meget spændende, og det var interessant at se hvordan kaligrafien blev lavet, og de forskellige stilarter. Udstillingen med moderne kunst var meget interessant, og den kan virkelig anbefales.

Bagefter så jeg udstillingen "Jordens Folk".  Jeg har altid været fascineret af andre folkeslag, særligt indianere, eskimoer og lignende, så derfor var den udstilling nærliggende for mig at vælge. I det store hele synes jeg, at udstillingen var spændende, dog var der nogle steder, hvor der mange forklarende skilte. Men især delen med Nord- og Sydamerika var spændende.

Et par dage senere var jeg en tur på Statens Museum for Kunst. Hjemmefra havde jeg besluttet, at jeg ville se deres særudstilling "Fotografier". Der var fem temaer i udstillingen, og en del af fotografierne rørte mig meget og var meget indlevende. Udstillingen var god og fyldt med meget forskellige fotografier. Bagefter så jeg udstillingerne med Moderne kunst og en med Ældre dansk kunst 1750-1900. Især udstillingen med Moderne kunst var spændende at se.

Det var dejligt at komme ud og få lidt nye input. Og jeg vil prøve at være lidt bedre til at komme ud og bruge byens muligheder og særligt de to museer, da der fortsat er mange ting, som jeg ikke har set på de to museer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar