4. august 2010

Jan Guillou: Ondskaben

Ondskaben er august måneds i bogklubben. Det er en bog, som jeg har haft lyst til at læse, siden den blev lavet som film.

Ondskaben foregår i Sveriges overklassemiljø i 1950'erne. Bogens hovedperson er Erik på ca. 14 år. Erik får daglige tæsk af hans far, og Erik fører volden videre på skolen, hvor han er leder af en hård gruppe, der banker dem, der ikke følger gruppens befalinger.

Erik bliver smidt ud af skolen, og han kommer på kostskole i stedet for. På kostskolen er der en ond ond stemning med trusler, fysisk og psykisk vold mellem gymnasieeleverne og de yngre klasser. Inden Erik startede på skolen, havde han lovet sig selv, at han ikke ville slå andre igen, men Erik får svært ved at leve op til dette løfte.

Det var en af de bøger, jeg ikke kunne stoppe med at læse, da jeg blev ved med at håbe, at nu må det da blive bedre. Beskrivelserne i bogen er virkelig grumme, og jeg forstår ikke, hvordan og hvorfor de yngre klasser finder sig i den fysiske og psykiske terror fra de største klasser, og hvorfor lærerne ikke skrider ind.

Det er en grusom bog, der er godt skrevet, og jeg er glad for, at jeg har læst den. Jeg har ikke lyst til at se filmen, da den skulle være lige så grusom som bogen, og de billeder har jeg ikke behov for at se udover inde i mit hoved.

2 kommentarer:

  1. Jeg så filmen (som var brutal men god) og siden har jeg mange gange tænkt på at læse bogen. Nu er det også snart så lang tid siden, jeg så filmen, at det vil være en god idé. Ofte skal de to oplevelser (film og bog) ikke være for tæt på hinanden :-)

    SvarSlet
  2. Jeg vil anbefale bogen. En af de andre bogklubben startede også med at se filmen, og derefter læse bogen, og det fungerede fint.

    SvarSlet