22. august 2010

Bagning igen igen

I går havde jeg et par produktive timer i køkkenet, hvor jeg bagte fem forskellige slags bagværk, så nu er fryseren fyldt godt op.

Selvom det kan lyde af meget, så var det en dejlig rolig eftermiddag, og jeg hyggede mig med radio og med at læse, mens dejene hævede.

Resultatet af bagedagen var:

Gulerodsboller - en gammel klassiker, som jeg har bagt en del gange efterhånden. Du kan finde opskriften her.

Bananboller med müsi var en ny opskrift, jeg prøvede. Bollerne er dejligt saftige, dog vil jeg en anden gang komme nogle nødder i dejen, så de får lidt mere bid. Opskriften er nederst i indlægget.

Pirogger med kylling og pesto - en gammel klassiker, der er god til madpakken eller en hurtig aftensmad - opskriften kan du finde her

Knækbrød med forskelligt mel og kerner - find opskriften nedenfor

Anzac-kager - det er småkager med mandler i - det var lidt besværligt at lave småkagerne, men bestemt besværet værd.

Bananboller med müsli
Opskriften stammer fra AMO's storebag 2 - jeg har skrevet opskriften, som jeg lavede bollerne.
Ca. 20 stk
Ca. 500 g mel
100 g havregryn
100 g müsli
2½ dl mælk
50 g gær
1 spsk honning
2 tsk salt
2 modne bananer
2½ dl A38

1. Hæld kærnemælk i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt honning og salt.
2. Mos bananen, rør dem sammen med A38, og kom dem i dejen sammen med havregryn og müsli.
3. Ælt hvedemelet i lidt ad gangen indtil dejen er sammenhængende, men stadig lidt klistret. Stil dejen til hævning et lunt sted en times tid.
4. Dyp en stor spiseske i vand og brug den til at tage klatter af dejen til boller. Lad bollerne efterhæve ca. 30 min.

Bag bollerne midt i ovnen i ca. 15 minutter ved 220 grader.
Som skrevet, så vil jeg komme hakkede hasselnødder eller valnødder i en anden gang, jeg skal bage bollerne. Og hvis du kan lide rosiner, så tror jeg, at det vil gøre bollerne godt.


Knækbrød
Grundopskriften har jeg fundet på en eller anden blog, også har jeg videreudviklet på den.
1 dl grofthakkede græskarkerner
1 dl grofthakkede solsikkekerner
1 dl hørfrø
1 dl havregryn
2 dl rugmel
2 dl hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk salt
1½ dl olie
knap 2 dl vand

Bland alle de tørre ingredienser og tilsæt vand og olie og rør dejen sammen til en klistret masse. Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir ad to omgange. Skær dejen i passende stykker. Bag knækbrødene ved 200 grader i 15-20 minutter.

Anzac-kager - ca. 36 stk
Opskriften stammer fra Politikens store bagebog
125 g smør
1 spsk akaciehonning
1 tsk natron
2 spsk kogende vand
60 g mandler
125 hvedemel
120 g fine havregryn
160 g sukker
40 g kokosmel

1. Smelt smørret med honning og rør natron ud i det kogende vand. Tag smørret af varmen og bland det udrørte natrøn. Lad det køle lidt af. Hak nødderne mellemfint. Jeg fik ikke hakket nødderne fint nok, så en anden gang, vil jeg tage minihakkeren til hjælp.
2. Bland mel, havregryn, sukker og kokosmel i en skål. Tilsæt nødderne. Hæld smørblandingen i og rør dejen sammen til en stiv grød. Tryk den godt sammen. Min dej havde ikke konsistens som en stiv grød, mere smulder, men det blev da til kager.
3. Form dejen til kugler a 20 g. Fordel dem på 2 bageplader, så der er mellemrum. Tryk kuglerne flade, så de er ca. 1 cm tykke og tryk kanterne flade. Bag kagerne - en plade ad gangen - ved 160 grader midt i ovnen i ca. 15 minutter, til de er flydt ud er jævnt gyldne.
4. Kagerne er bløde og usammenhængende, når de kommer ud af ovnen. Lad dem stå et øjeblik på pladen og læg dem så til afkøling på en rist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar