29. august 2010

16 år i Sibirien

Så er har vi allerede afholdt endnu et bogklubsmøde. Denne måneds bog er "16 år i Sibiren" af Israel og Rachel Rachlin.

Det var mig der foreslog bogen, efter jeg havde hørt en kollegas store ros og omtale af bogen, var jeg helt sikker på, at det var en god kandidat til en bogklubsbog, og sådan endte det også.

16 år i Sibirien handler er en erindringsbog, om Israel og Rachels oplevelser i Sibirien fra 1941 til 1957. Familien er jøder, og er før 2. Verdenskrig bosat i Litauen, men i 1941 bliver familien tvangsforflyttet til Sibirien af det russiske styre. I Sibirien må familien selv finde ud af, hvordan de får en bolig, et job og kort sagt overlever.

Bogen er letlæst. Erindringerne og hændelserne er beskrevet helt uden unødig action eller store ord. En del af hændelserne er barske nok i sig selv, der er ikke brug for store ord for at forklare dem.

Der er ikke kun barske oplevelser i bogen, der er også masser af omsorg og næstekærlighed i Israels og Rachels erindringer. Deres russiske naboer, kolleger og venner i Sibirien var alle meget hjælpsomme overfor familien, trods for at de ikke selv havde meget at give af.

Jeg er glad for at have læst bogen, og jeg har fået et lille indblik i livet som tvangsforflyttet til Sibirien, og hvordan de aldrig giver op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar