9. juni 2010

Sophie van der Strap: Pigen med de ni parykker

"Pigen med de ni parykker" var juni måneds bog til bogklubben. Jeg havde ikke hørt ret meget om bogen på forhånd, så jeg var meget spændt på den. Bogen handler om den unge pige Sophie, der for konstateret kræft, og bogen er en form for dagbog over hendes oplevelser.

Sophie fortæller meget åbent om hendes oplevelser med sygehusvæsenet, hvordan det var at få konstateret kræft, hvordan hendes forhold til lægerne var, og især hvordan hendes familie og venner tacklede kræften. Sophie taber håret som bivirkning af al den medicin hun tager, og derfor køber hun forskellige parykker. Disse parykker viser nye og større sider af Sophies personlighed. Med de forskellige parykker er Sophie pludselig helt andre personer med andre navne og personligheder. 

Jeg forventede en bog, der ville påvirke mig meget følelsesmæssigt og praktisk talt ville få mig til at græde og ellers give mig meget at tænke over. Disse forventninger levede bogen ikke op til. Til gengæld var det meget spændende at læse Sophies historie om hendes oplevelser, og især delen med parykkerne var interessant. 

2 kommentarer:

  1. Jeg har læst en artikel om Sophie, hvor der var billeder af hende med hver af parykkerne - hun virkede i artiklen som en ret fascinerende person, så jeg kan godt forestille mig, at det er en interessant bog.

    SvarSlet
  2. Jeg læste en omtale af bogen på et tidspunkt, og siden har jeg flere gange tænkt på, at jeg gerne vil læse den en dag - tror næsten det er den samme artikel, som Louise også omtaler.

    SvarSlet