20. juni 2010

Og det gik helt i fisk

Jeg er kommet lidt bagud med at berette om de spændende retter, jeg har tryllet frem i køkkenet i denne uge. Også er det jo godt, at kæresten overtager gryderne i morgen, for så har jeg da en hel uge til at indhente det forsømte. Jeg vil altså ikke blogge om opvasken. Den er også ret ens hver aften; et par tallerkener, bestik, krus, knive og et par gryder. 

Inden fisken, vil jeg lige fortælle, at jeg så en hel fodboldkamp i aftes; Cameroun - Danmark. Det er virkelig længe siden, jeg har set en hel fodboldkamp. Sikke en kamp, den var virkelig spændende med masser af chancer i begge ender. 


Tilbage til fisken, som jeg lavede i torsdags. Jeg har tidligere rost kogebogen "God fisk let at lave", og jeg gør det igen. Der er så mange spændende opskrifter med mange forskellige fiskearter. Jeg har ikke været så god til at prøve forskellige arter af fisk, men det er min plan fremover.


Jeg lavede en ret, der hedder "Pangasius i grøn karry", og jeg brugte egentligt opskriften som inspiration, og lavede retten som en wokret, som jeg normalt gør.

Ingredienser til 4 personer:
600 g pangasius eller sej
1 dåse kokosmælk - 400 ml
ca. 2 spsk grøn karrypasta - jeg brugte en rød
1-2 stilke fintsnittet citrongræs
3-5 kafir limeblade
1 rødløg
200 g brocolli eller fx aspargas
2 bundt forårsløg
ca. 1 spsk fishsauce
saft af 1-2 lime
evt. lidt sukker
Pynt: Frisk koriander

Skyl og tør fisken; skær den i 2 cm brede strimler.
Hæld lidt af kokosmælken i en wok, og bring den i kog. Tilsæt karrypasta, citrongræs og limeblade, og lad det stege lidt. Jeg tilsatte forårsløg og forårsløg for at svitse dem lidt. Tilsæt resten af kokosmælk og bring det i kog. Tilsæt brocolli, lad det koge lidt, og tilsæt fisken og lad det koge evt. under låg. 
Smag retten til med fishsauce, lime og evt. sukker. Pynt med frisk koriander. 
Jeg serverede nudler til fiskerettten. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar