20. juni 2010

Jeanette Winterson: Powerbook'en

Powerbook'en er skrevet i mange små kapitler med to forskellige fortællere. I følge bagsiden, har de to hovedpersoner mødt hinanden over internettet, hvor de skriver sammen. Men jeg opfattede nu handlingen som om, at de møder hinanden i Paris første gang.

Bogen er en fortælling om kærligheden og om livet, om de valg vi gør hver eneste dag, og de drømme og ønsker, vi har til livet.

Den første person er dukker op i bogen, er en tyrkisk pige der lever i middelalderen. Hun bliver nødt til at klæde sig som mand. Ved et tilfælde skal hun hjælpe med at transportere tulipaner til Holland. Og for at ligne en mand, binder hun en tulipan med to løg rundt om underlivet. Og på dette tidspunkt tænkte, at jeg stoppe med at læse, for det var for mærkeligt.

Heldigvis blev jeg ved, og fortællingerne udviklede sig, og der var flere overraskelser i bogen. Fortællerne skiftes til at fortælle; dels om deres fælles oplevelser og om deres tidligere liv, og tanker de gør sig om livet.

Bogen er på en måde meget filosofisk, og flere gange sad jeg og tænkte på afslutningen af Sophies verden. Jeg har fået meget at tænke på, nu hvor jeg har afsluttet bogen.

Da jeg fandt bogen på biblioteket, tænkte jeg, at bogen måske var et godt valg til bogklubben. Ved første indskydelse pga. brugen af internettet, der danner basis for bogen, og som vi ofte diskutere i bogklubben. Og nu efter jeg har læst bogen, ville jeg næsten ønske, at jeg havde forslået bogen, for der er mange gode emner at diskutere i bogen og meget mere end end brug af internettet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar