10. juni 2010

Daniel Silva: Ildens søn

Ildens søn er en bog, som jeg fik ved arrangementet "Købehavn læser" i efteråret 2008. Bogen har stået ulæst længe og samlet støv i min bogreol, men endelig gik jeg i gang med den.

Jeg læste ikke bag på bogen, før jeg startede på bogen, og derfor vidste jeg ikke noget om handlingen og temaet for bogen. Ud fra titlen troede jeg, at bogen ville handle om indianere, da det var min første association med "ildens søn". Så jeg var meget overrasket, da det viste sig, at bogen handler om konflikten mellem Israel og Palæstina, terrorangreb og Israels efterretningstjeneste.

Bogens hovedperson er israeleren Gabriel, der skal efterforske efter terrorangreb i Italien, der formodes at have palæstinensiske bagmænd. Gabriel har en lang forhistorie som hemmelig agent for Israel, og historien flettes op om Gabriels tidligere aktioner, og fortiden indhenter ham.

Fortællingen i bogen er meget spændende og intens, og det var meget interessant at få et nyt indblik i en verden, som jeg ellers kun har set fra nyhedsudsendelser. Og det var meget sjovt at læse en bog, hvor den tidligere palæstinensiske leder Arafat indgår.

Da jeg havde læst bogen, tænkte jeg meget over konflikten mellem Israel og Palæstina, og at den er meget svær at løse, og man kan ikke finde de gode og de onde i de beskrevne situationer.

Det er en meget anderledes bog, end dem jeg normalt læser, og derfor er den meget anbefalelsesværdig. Især fordi den også giver et indblik i en politisk konflikt, som jeg ærlig talt ikke ved ret meget om. Daniel Silva har skrevet 9 bøger om Gabriel, så jeg tror, jeg vil prøve en mere. Ildens søn er nummer fem i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar