23. maj 2010

Store bagedag

I går gik jeg amok med gær, mel og bagning. Det var tid til at få fyldt fryseren op med brød af alle slags, så jeg havde gang i mange ting på en gang. Jeg bagte brunchboller; pizzasnegle, rugbrød og rabarberkage.

Rabarberkagen bagte jeg en gang mere, bare fordi den er så god. Kagen vakte ligeså stor glæde som den anden dag, og det er jo dejligt. Du kan finde opskriften her.



Jeg bagte også et rugbrød. Det hævede lidt mere, end jeg lige havde regnet med, så det voksede ud over formen. Opskriften på rugbrødet er her.




Pizzasneglene er til madpakker. Eller det vil sige, at de der er tilbage i kurven, er hvad jeg nåede at redde fra en meget sulten kæreste. Så de er prøvesmagt og godkendt. Opskriften stammer fra min mors opskriftsamling.

12 stk
25 g gær
2 dl lunkent vand
2 spsk olie
½ tsk salt
1 dl groft mel og 4 dl hvedemel
Fyld: 1½ dl dåse tomatpure, ½ lille løg, 1 fed hvidløg, lidt olie, salt og peber, 150 g kogt skinke i tern, 2½ dl revet ost, oregano.

Gæren opløses i vandet. Olie, salt og mel tilsættes og dejen æltes. Lad dejen hæve i ca. 30 min.
Fyld: Skær løg og hvidløg i små tern, og bland det med tomatpure, olie, salt, peber og oregano.
Rul dejen ud til en stor firkant. Smør tomatblandingen på, drys skinke og ost udover og rul dejen sammen til en pølse. Skær den i skiver, og lad sneglene efterhæve i 15 min. Bag sneglene i 12-15 min ved 200 grader.

Til slut brunchbollerne. Jeg må undskylde at billedet vender forkert, men blogger og jeg er ikke altid helt enige om, hvordan billeder skal vende, og blogger vinder altid.
Opskriften på bollerne stammer fra Amos store bagebog, og de er rigtig gode. Smagen er rigtig god, og de er grove uden at være tunge i det.

16 stk
350 g mel
150 fuldkornshvedemel
50 g havregryn
½ dl olie
1 dl yoghurt naturel
1½ dl vand
1 æg
25 g gær
1 tsk salt
1 tsk sukker

Bland yoghurt og vand og opløs gæren her i. Tilsæt havregryn, olie, æg, salt og sukker og bland det hele sammen. Tilsæt fuldkornshvedemelet og rør godt. Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt, og ælt dejen godt igennem.
Dejen skal hæve en 1 times tid.
Slå dejen igennem og form 16 boller. Lad dem efterhæve ca. 20 min. Klip et kryds i hver bolle.
Bag bollerne ca. 12-15 min ved 220 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar