25. maj 2010

Så er der tarteletter Harry!

Her i weekenden serverede jeg tarteletter. Det er en af mine yndlingsspiser, og nok fordi jeg fik det så sjældent som barn, og der var det en festspise.
Så nu skulle vi spise tarteletter til aftensmad og have mere end en. Det er nok ikke den sundeste aftensmad, men det skal der være plads til en gang imellem.


Tarteletterne er fyldt med asparges og rejer. Der skulle også have været fiskeboller i, men dem havde jeg glemt at købe. Jeg har en slem vane til at lave en ret en gang, også tror jeg, at jeg kan huske alle ingredienserne, så jeg behøver ikke tjekke opskriften, inden jeg køber ind, og det går altså tit galt med hukommelsen.

Opskriften stammer fra "God fisk let at lave" - en god fiskekogebog
10 tarteletter
200 g rejer
250 g grønne asparges (el. 1 dåse)
1 dåse fiskeboller (hvis du husker at købe den)
2 spsk hvedemel
1 dl fløde
1½ - 2 dl kogevand fra asparges, fiskesuppe, hvidvin eller en blanding heraf
salt og peber

Afdryp rejerne.
Skyl asparges, fjern den nederste trådede del, skær aspargesene i stykker på 2 cm. Kog dem møre i letsaltet vand. Gem vandet, og afdryp asparges. Hæld fiskebollerne til afdrypning.
Rør mel og væske til en jævning i en gryde. Kog det godt igennem. Tilsæt rejer, asparges og fiskeboller. Varm det godt igennem og smag til med salt og peber. 
Server i tarteletterne.

Og nu til en forklaring på overskriften. DSB-Harry er på besøg hos Bahnsens bedsteforældre, og her bliver der serveret tarteletter, rigtig mange tarteletter. Scenen er sjov, og både min farmor og svigermor er lige så gode til nøde gæster til at spise mere.
Så når vi en sjældent gang får tarteletter, så er det med replikken: Tarteletter Harry! 

Harrys oplevelse med tarteletter kan ses her
Og jeg er virkelig overrasket over, så mange forskellige reklamer, der er lavet med Harry og Bahnsen. 

1 kommentar:

  1. Mums, hvor ser det godt ud! Elsker tarteletter :)

    SvarSlet