30. maj 2010

John Jakes: Nord og Syd

Fortællingen i Nord og Syd er nok velkendt for mange. Jeg så serien som barn og også en del afsnit som voksen for et par år siden. Og der er flere scener, der står klart i min hukommelse.

Jeg var lidt spændt på, om min læseoplevelse ville blive ødelagt af, at jeg nu havde set serien, men det synes jeg overhovedet ikke. Bogen er virkelig spændende og indlevende, og jeg ser det næsten kun som en fordel, at jeg vidste lidt om handlingen på forhånd.
Der er mange rigtig gode beskrivelser af venskaber, kærlighed, had og krig, og det gør bogen rigtig spændende. Især de to venner George og Orrys venskab og deres forskellige oplevelser og især konflikter, er virkelig godt beskrevet, og det gør bogen værd at læse.

Det har været en stor oplevelse at læse bogen, og det var meget spændende at læse optakten til den amerikanske borgerkrig. Og nu har jeg lyst til at se serien "Nord og Syd" igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar