3. oktober 2009

J. K. Rowling: Harry Potter and the philosopher's stone

Jeg er en af dem, der var meget lang tid om at læse Harry Potter-bøgerne. Jeg nåede at se flere af filmene, før jeg læste nogen af bøgerne. Min søster havde længe talt meget varmt om bøgerne, inden jeg overgav mig, og læste serien på dansk.

Jeg er nu gået i gang med at indkøbe serien på engelsk, da jeg foretrækker engelske bøger i den originale version. Og første bog handler om Harry Potters første år på troldmands- og hekseskolen Hogwards. Selve handlingen vil jeg ikke gå så meget i detaljer med, for den er vist velkendt.

Til gengæld vil jeg skrive og rose Rowlings måde at skrive på. Jeg er fuldstændig opslugt i fortællingen og den magiske verden, som hun beskriver. Fx beskrivelsen af Diagon Alley, det står lysende klart for mig, hvordan gaden ser ud. Beskrivelsen af Harry's oplevelse af at finde den rette tryllestav er også rigtig god.

Historien er også god og meget klassisk med kampen mellem det gode og det onde. Samtidig er det meget spændende at følge Harry fra han finder ud af, at han er troldmand, til han lærer sine evner at kende.

Jeg glæder mig til at læse de næste bøger i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar